Mooie case DZB & KLM

KLM engineering & maintenance reviseert en onderhoudt vliegtuigmotoren. Bij het uit elkaar halen van 1 vliegtuigmotor komen zo’n 4800 kostbare bouten uit de motor, die worden in een grote bak bij elkaar gegooid. Vervolgens worden de bouten gewassen en moeten ze weer gesorteerd worden. DZB Leiden helpt mensen met een zogeheten ‘afstand tot de arbeidsmarkt, zij sorteren handmatig de bouten enkel een loep als hulpmiddel.

 

Dockbite ontwikkelde voor DZB een visueel hulpmiddel wat samen met de werknemer de types van de bouten herkent. We hebben een app ontwikkeld voor een tablet. De app maakt gebruik van de digitale camera; deze kan aan de hand van een patroonherkenning algoritme herkennen wat het typenummer is. In een opstelling waar de tablet ingeklikt wordt, kan de werknemer gemakkelijk de bouten identificeren en ze vervolgens ook in het juiste bakje/zakje kan stoppen.

 

Net voor Covid19 leverden we het product op. Trots als een pauw zag het team bestaande uit Bert, Remco en Salima tijdens de presentatie aan KLM en DZB dat opdrachtgevers enorm blij waren met het resultaat. De testperiode stond gepland en is nu tot nader order uitgesteld. Zodra er resultaten zijn, zullen we die delen als best practice op onze site!